Monday 25 June 2012

Stockholms Lokaltrafik informerar - INTE

Förra veckan kände jag mig lite lurad när den atuomagiska rösten på T-banetåget ropade ut att jag skulle ta en alternativ resväg p.g.a. arbetena med Citytunneln.
Någonting hade blivit fel med trafikinformationen, så resten av veckan skyltades det elektroniskt på perrongerna med:
"Felaktig information ropas ut på vissa tåg..."

I morse började så detta arbete och jag hade valet att åka runt "halva sta'n" för att byta i Fridhemsplan och stå därifrån tillsammans med alla andra.
Eller: Att hoppa av vid Slussen och ta 3:ans buss till Rådhuset och kunna sitta ner hela vägen till Kista/Husby.
Visserligen regnade det som ¤%""¤%¤%¤#, men jag har ju paraply.

Framme vid statipon Rådhuset kunde jag nästan helt fritt välja sittplats och läsa min morgontidning i lugn och ro.
Dock, satt det ett antal människor kvar på tåget och jag funderade på om de hade gjort någon slags skenmanöver för att spara tid.
Ända tills en av passagerarna frågade lite rakt ut i luften:
-"Går det här tåget till T-centralen"?
Då han fick ett jakande svar av en medpassagerare blev jag tvungen att lägga mig i och berätta att det var buss eller omstigning vid Fridhemsplan som var aktuella.
Helt plötsligt reste sig flera personer från sina platser och lämnade tåget.

Hördes information om att det var nu det var dags att ta alternativa resvägar?
Rullade textremsan om samma upplysning på de elektroniska skyltarna på perrongen?
Nix pix sickelidix.
Icke en stavelse.

Fy skäms SL.

------
Å dessutom.
Vem fan har designat busskurerna?
Den med gult markerade öppningen är tillverkad av aggressiv, eller svettig resenär, men öppningen markerad  med rött är designad!
Varför?
Sidor och tak skyddar mot snö, blåst och regn.
Varför gör man då en öppning som släpper in detsamma?

Fan ta alla arkitekter!

No comments:

Post a Comment