Tuesday 26 June 2012

 Arkitekter eller Artjitekter

Sedan inlägget om SL'a busskurer har jag gått omkring och
ondgjort mig över arkitekter. Eller Artjitekter som min husgud,
numera avlidne, Byggnadsrådet Bengt Malmsten, brukade uttrycka sig.

Jag har full förståelse varför man vill bli arkitekt, men varför
går det åt H1e med alla efter fullbordad utbildning?
Sker det en mutation av samtliga genom utbildningsverket, eller
ingår det i någon slags "nollning" att rita minst en ful, värdelös,
opraktisk, och irriterande byggnad?

Ta Sveriges kyrkor som exempel. Vad hände 1939?

Bodafors kyrka invigd 1940

Tiden innan detta såg kyrkor ut som stöpta i en och samma form.
De pekar åt rätt håll.
De har kyrktorn.

Typexempel.

Visst! Det finns annorlunda kyrkbyggnader från förr, som visserligen
ser ut som en lada med snygga fönster och ett separat klocktorn.
Men vaf*n (f'låt - lite fel forum för svordomar) De är i alla fall praktiska.

Och det där med... -"Det här huset är artjitektritat".
(just det här huset var nog knepigt att få till - hen kanske bara hade en rak linjal)
Hur ofta har ni sett eller hört det?
Märkvärdigt.
De flesta byggnader är artjitektritade.

Även om det gäller ett hyreshus från miljonprogrammet 1965-1975.

(obs bilden är inte svartvit. Allt i Tensta är grått - utom de som bor där)

Till och med radhusområdet alldeles i närheten av där du bor är ritat av
en artjitekt.

 
Själv vet jag med bestämdhet en byggnad som inte är artjitektritad.
Det garage med gästvåning som jag både ritat och byggt alldeles själv!
(rättelse: Jag hade hjälp av en kompis att gjuta plattan och frugan
målade fasaden)

Snygg, eller ful får andra avgöra, men det uppfyller alla mina
och mina gästers behov. ...och vad det lider ska det nog bli klart också.
---(med bygglov? Jajjamensan).

Som avslutning får ni själva gå in på nedanstående länk och se hur
många gamla byggnader som är representerade bland Sveriges fulaste.
http://www.whoa.nu/forum/ovrigt/blandat/658268/1.aspx

Något som saknas är dock Postens huvudkontor i Solna.
Det är den till vänster - Till höger syns aktern på en Finlandsfärja!

No comments:

Post a Comment