Monday 4 June 2012

Nationaldags för Nationaldagen

Du tronar på minnen från fornstora dar.
Då ärat ditt namn flög över jorden.
Jag vet att du är och du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Så ska vi då få ledigt en dag igen.
Tyvärr, måste jag säga.
Ett rent ekonomiskt utspel från näringsliv och politiker.
Vi byter ut en fast måndag - annandag pingst - mot en dag som hoppar omkring på alla veckans dagar.
Ibland kommer vi inte att få ledigt, kan jobba och betala skatt som vanligt.

Tyvärr nummer två.
Elisabeth Höglund - känd från...ja, nästan inte känd alls, och det är väl det som är haken.
Hon har inte fått någon uppmärksamhet på ett tag nu, så då tar hon plats i aftonbladet och uttrycker något spektakulärt och nästan rubrikskapande.
"Skrota Nationalsången"
Det brukar komma liknande krav minst en gång per år.
Jag är nästan lika gammal som Höglundskan och hade kunnat vänta mig ett liknande utspel från nån 20+ hipster på söder, eller någon övervintrad kommunist men inte av någon som närmar sig döden med hoppsasteg och har tvingats sjunga psalmer varje morgon i skolan.

Nästa gång hon behöver lite uppmärksamhet kan jag ge tipset om att skriva om att vi borde avskaffa Kungahuset.
Det borde skapa rubriker...för en dag.
--------

Nationalsången skulle stå för tillbakablick på Sveriges stormaktstid, då vi krigade och "tog" andra länder.
Fy!
Elller: Är det inte så det har gått till med varenda land som finns?

Personligen tycker jag att det vore skitcoolt om vi hade fått behålla altt som vi en gång haft.
DÅ hade vi ägt hela Skandinavien, Polen, Estland, lite Ryssland, en del Tyskland och Gudvetvad...
Alla hade använt kronor. Kungen hade bestämt allt.
och vi hade sparkat Grekland på pungen, köpt landet och gjort det till ett stort jäkla
Sommarland.

---------------

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/elisabethoglund/article14924968.ab

No comments:

Post a Comment