Monday 25 June 2012

Hemlösa existerar!
...på riktigt.

Alltså. Jo, visst. Vi har sett dem sitta där på en filt med en kartongskiva där det står något i stil med
"Hemlös. Ge ett bidrag"
Om man har något litet samvete så skäms man för att man inte har kontanter på sig.
Har jag kontanter i fickan tänker jag:
-"Mja. Hen tigger nog bara pengar till droger och sprit. Det finns väl ingen som svälter i Sverige. Folkhem, Sossar, Välfärd, Socialtjänst, Bidragssverige..."

Men i morse tänkte jag lite annorlunda.

De låg där och sov.
I gången ner mot Rådhusets spärrhall.
(lite längre bort låg ännu en man)

Med risk att bli offer för något meningslöst våld från passerande ungdomar, väktare utan hjärta (och hjärna), eller bara bli bestulna
på mer än den värdighet de redan förlorat
låg de där i mitt ansvarstagande Sverige
där jag försöker få mina barn att förstå vitsen med att betala skatt...

No comments:

Post a Comment